Afacerile pe net se încing iarna

Cu toate că România se află printre primele țări ale lumii în privința internetului de mare viteză, un paradox tipic mioritic face ca, în același timp, țara noastră să ocupe […]

Cu toate că România se află printre primele țări ale lumii în privința internetului de mare viteză, un paradox tipic mioritic face ca, în același timp, țara noastră să ocupe și unul dintre ultimele locuri din Europa în materie de penetrare a spațiului virtual. Cu alte cuvinte, avem echipamente performante, dar nu prea știm să le folosim. Nu sună încurajant pentru cei ce vor să facă afaceri exclusiv pe net, însă, așa cum se întâmplă pretutindeni, pe generoasele bulevarde din ciberspațiu au apărut și o serie de magazine și chiar supermarket-uri „made in Romania”.

Ce se vinde mai bine în magazinele on-line iarna asta?

„Anul acesta comerțul on-line a prins aripi!”, este de părere Valentin Mănescu, Project Manager și consultant Marketing on-line la Webecom. Din ce în ce mai multe magazine s-au deschis, iar antreprenorii competenți au început să-și facă strategia de acțiune pentru sărbătorile de iarnă, încă din Septembrie. „În aceasta perioadă, toate vânzările cresc, consumatorii sunt dispuși să cheltuie o parte din economii, mult mai ușor decât în alte perioade ale anului”, continuă Valentin Mănescu. „Conform obiceiului de consum din anii precedenți, acum cresc vânzările la alimente și cadouri. Deoarece o mare parte a vânzărilor online se face pe produsele neperisabile, excludem mâncarea și rămân cadourile. În Dex, definiția cuvântului cadou sună cam așa: „Obiect primit de la cineva sau oferit cuiva în semn de prietenie și atenție”.

Valentin Mănescu

Valentin Mănescu

Magazinele on-line cu directori de marketing abili au înțeles acest lucru la timp și au rezolvat ecuația cadoului. Ca să transformi un banal obiect într-un cadou trebuie să reușești să oferi persoanelor dragi exact lucrurile de care ar avea nevoie, dar la care nu se așteaptă. La fel de important este să-l imbraci într-o poveste și să-l pui sub brad, la momentul potrivit. Minimul efort de-ai pune un ambalaj cu un spiriduș vesel va fi și el apreciat. Deși nu am nici un raport exact aș putea paria că cele mai mari valori de vânzari online le-au făcut tot magazinele de IT&C. Acestea au pregătite metode avansate de comunicare în masă, prețurile produselor sunt mult mai avantajoase decât în magazinele clasice, iar în ziua de azi un gadget poate fi oricând un cadou foarte apreciat.” Nici celelalte tipuri de magazine online n-au stat degeaba. Magazinele specializate în cadouri au o creștere spectaculoasă în această perioadă, Decembrie fiind cea mai bună lună a anului din acest punct de vedere. Totodată, magazinele online cu accesorii pentru schi/snowboard/patinaj au și ele o creștere semnificativă.

Cel mai mare neajuns al comerţului on-line este credibilitatea redusă

Pentru investitori și pentru clienți, o astfel de afacere pare la prima vedere comodă, eficientă, dar mai ales modernă. Să-ți alegi un produs din fața monitorului, sa te uiți cât vrei la el, fără să stai la coadă, fără să simți pe spinare privirea vânzătorilor sau a agenților de pază, să-l comanzi, printr-un singur „clic” și să-ți fie livrat „la botul calului”, prin curier, ar trebui să fie tipul de comerț cel mai „light” posibil.

Până acum, cei de la Webecom au pus pe picioare câteva zeci de magazine virtuale. „Cei care doresc să înceapă acum o afacere online, ar trebui să evite vânzarea de echipamente IT&C sau telefoane mobile, mai spune Valentin Mănescu. Pe aceste segmente de piaţă concurenţa este mare, iar adaosul comercial este de cele mai multe ori mult sub 10%. Aproape orice se poate vinde pe Internet deoarece multe segmente de piaţă sunt încă în formare. Din punctul meu de vedere, cel mai mare neajuns al comerţului on-line la ora actuală este credibilitatea redusă. Recomand celor care doresc să activeze în această industrie, să se mențină mereu la curent cu noutăţile din domeniu si să analizeze toate informaţiile relevante la care au acces. Gândiţi liber şi eficient, creativitatea este recompensată!” Deschiderea unui magazin on-line nu este un lucru simplu, dar nici imposibil de făcut. Prima dată se va face un plan de afaceri. Acesta trebuie să fie împărţit pe etape de dezvoltare, cu termene limită, şi să stabilească poziţionarea pe piaţă. Planul trebuie sa cuprindă cât mai multe specificaţii referitoare la strategia aleasă pentru lansare şi obţinerea unei cote de piaţă favorabile. Un magazin on-line poate fi înfiinţat şi cu un buget redus.

Fidelizarea cumpăratorilor este importantă

Pentru a deschide magazinul este nevoie de o denumire pentru site, un serviciu de găzduire stabil şi rapid, o platformă de magazin on-line uşor de administrat şi cât mai multă perseverenţă. Imaginea comerciantului este vitală în activitatea pe care o desfășoară. Abordarea este diferită faţă de magazinele fizice din centrele comerciale. Într-un magazin online nu poţi atinge produsul, nu-l poţi proba sau testa, de aceea, de cele mai multe ori, povestea din spatele produsului şi felul în care este spusă, contează mai mult decât produsul în sine. Designul atrăgător şi intuitiv, felul în care sunt prezentate produsele, cantitatea de informaţii oferită şi nivelul de încredere sunt câteva dintre atuurile ce influentează succesul în mediul online. „Fidelizarea cumpăratorilor este importantă, chiar dacă procesul în sine durează. Există metode prin care atragerea clienților poate fi accelerată. În primul rând, magazinul trebuie să fie cunoscut, să fie vizibil. De aceea, promovarea unui magazin on-line trebuie luată în calcul încă de la început! Făcută bine, aceasta îmbunătăţeşte considerabil performanţele comerciale.”, este de părere Cristian Damian, Advertising Manager Webecom. (Dana Fodor Mateescu)

Comments

comments

Despre Dana Fodor

este o ziaristă absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, cu o experiență de 16 ani în presă. Și-a început activitatea ca reporter la Radio Uniplus, apoi la Radio 21. Ulterior a fost angajata și colaboratoarea mai multor cotidiene și reviste centrale. A publicat poezii în Ziua Literară şi a participat la câteva întâlniri pe această temă, în cadrul cenaclului Euridice. În anul 2006 jurnalista a primit, împreună cu soţul și colegul ei, Răzvan Mateescu, premiul „Învingători pentru România” la Gala Premiilor „Ursus” pentru Jurnalism. A publicat până acum patru cărți: două pentru copii, una cu reportaje și alta cu poezii.