Alba-neagra cu prețuri la hipermarket

Printre cele mai dese reclamații la ANPC sunt cele legate de practicile comerciale incorecte. În unele cazuri, reclamațiile se soldează cu o amendă pe care proprietarii de magazine o achită […]

Printre cele mai dese reclamații la ANPC sunt cele legate de practicile comerciale incorecte. În unele cazuri, reclamațiile se soldează cu o amendă pe care proprietarii de magazine o achită cu zâmbetul pe buze, știind că, odată scăpați de control, își vor scoate paguba înzecit pe spinarea fraierilor care vor avea proasta inspirație să le intre în dugheană în următoarele zile.

În cazul unui super sau hipermarket, lucrurile sunt puțin mai complicate. În magia de oferte și prețuri invers proporționale cu venitul tot mai strâmtorat al românului, clientul n-are nicio șansă. Prețurile afișate în dreptul produselor, în special în perioade de maxime vânzări, ascund tot felul de trucuri sau sunt puse, în așa fel încât 99% dintre cumpărători să cadă în plasa ofertelor înșelătoare.

Poate că, sosit după ore de muncă stresante, tocmai a luat salariul, omul merge să-și facă unele cumpărături la supermarket. Trebuie neapărat să facă socoteala mental, în sensul că, dacă va cumpăra patru produse, al treilea va fi gratuit, dar numai dacă este adaugat împreună cu un alt articol pe care-l găsește la raionul 14. Și așa mai departe…

Dacă lecțiile de artitmetică predate în hipermarketuri mai sunt de înțeles și induc ideea unui avantaj, există încă practici porcești, de șmen dâmbovițean, pe care, oricât ai fi de îngăduitor, nu le poți trece cu vederea.

Astăzi am intrat puțin în Carrefour Feeria, să facem niște cumpărături minimale. Nu luasem cine știe ce bani la noi. La un moment dat, am zărit mai multe cămăși de blugi deasupra cărora era afișat, cu litere de-o șchioapă, prețul: 35 de lei. Mi-a plăcut una din ele, și era exact ce-mi trebuia pentru munca din grădină! Am făcut repede socoteala produselor din coș și mi-am dat seama că trebuie să renunț la câteva dintre ele, pentru că nu puteam rata oferta. Dar nu mică mi-a fost mirarea când am plătit pentru cămașă un preț aproape de două ori mai mare. 65 în loc de 35 de lei!

Noroc că am avut banii la limită. Și totuși…Am trimis-o pe nevastă-mea să vadă ce se întâmplă. Ea le-a întrebat pe fetele de la „haine”, dar acelea i-au dat un răspuns de-a dreptul halucinant. Cică prețul, care se vedea și de la 50 de metri, este, de fapt, nu pentru cămașa de blugi (dar era deasupra ei!) ci pentru un tricou, vecin cu ea.

-Păi și de unde știe clientul la care dintre cele două produse se referă prețul?

-Prețul e pentru produsul cel mai ieftin, a spus o angajată.

-Aha! Și care este el? De unde știu eu care e cel mai ieftin?

-N-am avut timp să le punem prețurile…

Bineînțeles că m-am dus la Casa Centrală și le-am cerut, cu un gust amar, să-mi de banii înapoi. Suntem departe de un comerț civilizat.

Răzvan Mateescu

Comments

comments

Despre admin

Editura MATEESCU a luat fiinţă în luna august a anului 2008 din iniţiativa a doi jurnalişti bucureşteni, Dana Fodor și Răzvan Mateescu care au lucrat ca reporteri speciali în cadrul mai multor cotidiene centrale şi reviste. Aceştia vor să împărtăşească publicului larg câte puţin din experienţa lor de aproape două decenii pe tărâmul presei scrise.