16.642

BABEL F.A.S.T. sau povestea spusă prin gest, la Târgoviște

“Elemente”, „Superstiţii”, „De criză…”, „Vorbire”, „Culori”, „Corpul”, „Sunetul” – sunt cele şapte ediţii BABEL – Festivalul Artelor Spectacolului Târgoviște (FAST).  “Un gest poate schimba lumea!” – în an Centenar – […]

“Elemente”, „Superstiţii”, „De criză…”, „Vorbire”, „Culori”, „Corpul”, „Sunetul” – sunt cele şapte ediţii BABEL – Festivalul Artelor Spectacolului Târgoviște (FAST).  “Un gest poate schimba lumea!” – în an Centenar – căci “Gestul” este tema ediţiei a VIII-a, care are loc între 4 şi 10 iunie, la Târgovişte.

Spectacolul de teatru se poate face din nimic, cu o singură condiție: să aibă teatralitate. Printr- un actor pus într-o lumină pe-o scenă se pot derula stări, se pot spune poveşti doar prin gest. Se exprimă artistic prin gest, la festivalul internaţional de teatru din 2018, organizat de Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte trupe de teatru din 26 de țări: India, Belgia, Italia, Germania, Franța, Anglia, Islanda, Scoția, Finlanda, Lituania, Polonia, Slovacia, Portugalia, Algeria, Kazahstan, Coreea de Sud, Japonia, Mexic, Rusia, Republica Moldova, Bosnia-Herțegovina, Armenia, Iran, Serbia, Ungaria, România.

Pentru că tema festivalului este GESTUL, la această ediţie nu vor avea loc concerte, dar vor fi spectacole de stradă din Polonia și Italia, precum și momente pregătite special pentru “BABEL” de către actorii teatrului târgoviştean.

După întâlnirile matinale „Babel”, când au loc lansări de carte teatrală, workshop-uri ale unor profesorilor de teatru: Scott Johnston şi  João Mota, atelierele susținute de: Dimitri Aryupin (Rusia), Aditi Venkateshwaran (India), JeungWoo Son (Coreea de Sud), sau conferința scenografului Jean-Guy Lecat care a lucrat și lucrează cu marele regizor Peter Brook urmează spectacolele din program,  între 3 și 5 reprezentații pe zi, în următoarele spații: Sala Mare, Sala Studio, Casa Sindicatelor, Muzeul de Istorie, Piața Mihai Viteazul, Curtea Domnească.

În realitatea crudă, murdară, cu sfera politicului care ne îmbolnăveşte de perplexitate cronică, BABEL FAST rezistă şi există, ne arată că umanitatea se poate salva prin teatru. Lumea gestului e semiotică, iar gestul nu-i decât o Artă a viului, exact aşa, cu majusculă, pentru societatea care-şi  trăieşte pe reţeaua de socializare neputinţele, tristeţile, nemulţumirile, bucuriile, satisfacţiile.

Despre ce înseamnă tema festivalului finanţat de Consiliul local şi primăria din Târgovişte, MC Ranin, managerul Teatrului “Tony Bulandra” din Târgovişte precizează: “Gestul este formă și energie. Conține informație și vorbește mult mai ușor și mai rapid  despre arhetipuri decât o pot face cuvintele. Face ca esențialul să înflorească în prezent și să  atingă  astfel  coarda  sensibilă.  Emoția  se  naște  prin  sugestie  și  aceasta  ține  de  fragilitatea simțurilor, care răspund mai prompt decât  răspunde mintea la stimuli intelectuali. Bineînțeles că gestul trebuie încărcat de sens. Altfel el este un gol, o minciună pe care o rostește corpul.  Cât  de  greu  este  pentru  un  actor  să  armonizeze  pe  scenă  adevărul  cuvântului  cu  adevărul gestului? Și cât de mult distruge un gest fals tot personajul de până atunci… Într-o lume care a devenit mută în a-și exprima autenticele trăiri și surdă față de tot ceea ce este lipsit de pragmatism, gestul contează.  Un gest poate schimba lumea!  La BABEL  2018 ne propunem să reflectăm și să acționăm prin Gest!”

La un secol de existență națională, dincolo de estetica urâtului şi frumosului, gestul  rămâne un limbaj de comunicare, o punte spre lume, un mod de a educa un public prin teatru. Să ne bucurăm împreună și la această ediție a festivalului internațional de teatru!

Monica Andrei

Comments

comments

Despre admin

Editura MATEESCU a luat fiinţă în luna august a anului 2008 din iniţiativa a doi jurnalişti bucureşteni, Dana Fodor și Răzvan Mateescu care au lucrat ca reporteri speciali în cadrul mai multor cotidiene centrale şi reviste. Aceştia vor să împărtăşească publicului larg câte puţin din experienţa lor de aproape două decenii pe tărâmul presei scrise.